• Warsztaty sztucznej inteligencji w ramach projektu #BurzaMózgów
          • Warsztaty sztucznej inteligencji w ramach projektu #BurzaMózgów

          • 25 kwietnia odbyły się w naszej szkole 6-godzinne warsztaty z Panem Maciejem Wojnickim z LOFI Robot w ramach projektu #BurzaMózgów organizowanych przez Fundację Orange. Zajęcia podzielone były na trzy bloki 2-godzinne dla klas 8 i 7, a celem było przybliżenie uczniom tematu sztucznej inteligencji, czyli zbioru algorytmów i modeli matematycznych, które działają podobnie jak ludzki mózg, rozwijają się pod wpływem bodźców i stają się coraz skuteczniejsze dzięki ogromnej ilości danych, które przetwarzają każdego dnia. Nawet jeśli moc obliczeniowa komputera, na którym one działają, jest niewielka, to sztuczna inteligencja może się okazać całkiem użyteczna, gdy tylko umiejętnie wykorzystamy potencjał komputera.

            Każda klasa miała możliwość zapoznania się z różnymi zagadnieniami na zajęciach z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Pewnym ograniczeniem były komputery stacjonarne w pracowni informatycznej i brak kamery internetowej oraz mikrofonów. Pan Maciej warsztaty rozpoczął od omawiane części mózgu z wykorzystaniem Mentimenter – https://www.menti.com, gdzie uczeń mógł wybrać jedną z odpowiedzi i porównać ją z tą, wytworzoną przez sztuczną inteligencję.

            Również uczniowie zapoznali się z „Chat GPT” czyli  „Chatbot-em”, sztuczną inteligencją stworzoną przez OpenAI. Mogli uzyskać odpowiedzi i pomocy w różnych dziedzinach, w zależności od ich potrzeb. Chatboty tworzą teksty za pomocą zaawansowanych algorytmów i technik przetwarzania języka naturalnego, na początku zostały „nauczone” na podstawie ogromnej ilości tekstu z różnych źródeł, aby zrozumieć, jakie są związki między słowami i jak można je składać w zdania. Następnie, gdy otrzymuję zadanie napisania tekstu, używają tej wiedzy, aby wygenerować odpowiednie słowa i zdania na podstawie dostarczonego kontekstu. Chatboty są bardzo pożytecznym narzędziem wspierającym proces nauczania i uczenia się, wystarczy wejść na stronę: https://chat.openai.com zarejestrować się i zapisać pytanie na które, otrzymasz odpowiedź. W wyszukiwarce Google są tysiące, setki tysięcy odpowiedzi, natomiast w Chatbotach jest jedna, która jest optymalna, może być to np.: analiza danych ekonomicznych, gdzie Chatbot dostarczy informacji, dzięki którym podejmiesz trafniejsze decyzje biznesowe lub automatyczne przetłumaczy tekst i dokonasz jego analizę, dokonasz diagnozy medycznej i wielu innych.

            Podobnego rodzaju Chatbot-y, ale bardziej rozbudowane, można wykorzystać korzystając z nowej usługi Bing – https://www.bing.com. Na stronie Bing należy się również zarejestrować, po czym zadawać pytania i uzyskiwać pełne odpowiedzi. Jest to bardzo ciekawe i przydatne narzędzie sztucznej inteligencji, które działa na przeglądarce Microsoft Edge.

            Kolejnym narzędziem sztucznej inteligencji, które zaprezentował pan Maciej jest „Canva” –  https://www.canva.com, gdzie można zamienić tekst w efektywne obrazy za pomocą aplikacji opartej na sztucznej inteligencji (Al). Należy napisać, co chcemy zobaczyć i obserwować, jak słowa nabierają kształtów. Bardzo przydatne i innowacyjne narzędzie, które potrafi utworzyć ciekawy obraz w oparciu o wprowadzony tekst.

            Innym, zaprezentowanym narzędziem sztucznej inteligencji na warsztatach jest EVOLUTION – https://keiwan.itch.io/evolution. Tworzymy patyczakowatą kreaturę składającą się z symbolicznych kości i poruszających je mięśni i trenujemy naszą kreaturę w nauce chodzenia. Celem EVOLUTION  jest rozwinięcie tematu UCZENIA MASZYNOWEGO i wprowadzenie pojęcia UCZENIA WZMOCNIONEGO. Do tego posłużyła gra – a właściwie symulacja – EVOLUTION, gdzie uczniowie uczyli komputer CHODZIĆ

            Kilka narzędzi sztucznej inteligencji, które przedstawiał Pan Maciej w ramach projektu #BurzyMózgów będzie inspiracją naszej młodzieży do poszukiwania nowych, ciekawych wątków prężnie rozwijającej się dziedziny. Sztuczna inteligencja w procesie nauczania może pomóc uczniom w rozwijaniu umiejętności związanych z technologią i nowoczesnymi narzędziami. Uczniowie mogli zapoznać się, jak korzystać z różnych narzędzi technologicznych, aby zebrać informacje i nauczyć się, jak odróżnić prawdziwe informacje od fałszywych.

            Warsztaty sztucznej inteligencji były zorganizowanego przez Fundację Orange w ramach projektu #BurzyMózgów, który realizuje Pani Łucja, a możliwość tę otrzymała Szkoła Podstawowa nr 3 im. Henryka Sienkiewicza w Drezdenku dzięki udziałowi w konkursie, publikacji lekcji z uczniami klasy siódmej pt. „Zabawa w kalambury – czyli jak możemy wykorzystać sztuczną inteligencję”. Projekt polegał na tym, że uczniowie na lekcji informatyki wykorzystali sztuczną inteligencję podczas zabawy w kalambury. Zajęcia rozpoczęły się krótkim filmem edukacyjnym, gdzie uczniowie zapoznali się z pojęciem inteligencji i sztucznej inteligencji, sposobem uczenia się człowieka i porównywanie go z możliwościami, jakie w tym zakresie może posiadać maszyna. Podczas zabawy w kalambury dzieci spróbowały zaprezentować swoim kolegom i koleżankom, bez użycia słów, przykłady sytuacji, w których współczesny człowiek wykorzystuje sztuczną inteligencję. Dzieci pracowały w zespołach, a wcielając się w roboty, poznały mechanizm uczenia się maszyn. Na zakończenie zajęć uczniowie wykonali na komputerach swoje przedmioty sztucznej inteligencji, czyli fraktale - obiekty, które można określić jako samopodobne, bądź też nieskończenie złożone. W tym celu uczniowie skorzystali z portalu www.alife.pl i rysowali wg Krzywej Kocha 1 swoje fraktale i tworzyli L-system.

        • Mamy finalistę na szczeblu ogólnopolskim w kategorii klas 5 szkoły podstawowej
          • Mamy finalistę na szczeblu ogólnopolskim w kategorii klas 5 szkoły podstawowej

          • 30 marca 2023r. odbyło się podsumowanie 3 – etapowego Ogólnopolskiego Konkursu Matematyczno - Informatycznego InstaLogik. W konkursie brało udział piętnastu uczniów Szkoły Podstawowej nr 3 im. Henryka Sienkiewicza w Drezdenku. Mateusz Mądrawski z klasy 5a otrzymał tytuł  finalisty na szczeblu ogólnopolskim w kategorii klas 5 szkoły podstawowej, natomiast Ignacy Śpiołek uzyskał w II etapie najlepszy wynik w powiecie strzelecko-drezdeneckim na szczeblu ogólnopolskim w kategorii klas 8 SP.

            W konkursie wzięło udział 8909 uczniów z 1197 szkół podstawowych całej Polski. I etap rozgrywek odbył się już w październiku. Uczniowie, którzy osiągnęli dobry wynik, zostali zaproszeni do II i III etapu. Po każdym etapie był prowadzony ranking w podziale na województwa, powiaty i szkoły – osobny dla każdej grupy wiekowej. Z naszej szkoły do pierwszego etapu przystąpiło piętnastu uczniów: Bartosz Rychleski z 4a, Wiktor Banaszek, Mateusz Mądrawski z 5a, Nikodem Sikora, Roksana Szydziak, Wojciech Zieliński, i Nadia Nowaczyk z 7a, Alan Stokłosa, Alan Mazurkiewicz, Franciszek Rakoczy, Wiktor Ralcewicz i Szymon Górnicki z 8b oraz Cecylia Chełmińska, Adam Budner i Ignacy Śpiołek z 8c. Do drugiego etapu zakwalifikowało się pięciu uczniów: Mateusz Mądrawski, Nikodem Sikora, Alan Stokłosa, Cecylia Chełmińska i Ignacy Śpiołek, natomiast do finału dwóch uczestników. Najwyższy wynik uzyskał Mateusz Mądrawski z klasy 5a i otrzymał tytuł finalisty na szczeblu ogólnopolskim w kategorii klas 5 szkoły podstawowej.

            Ogólnopolski Konkurs Matematyczno - Informatyczny InstaLogik odbywa się pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Wydziału Matematyki, Informatyki
            i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz w partnerstwie z Olimpiadą Informatyczną Juniorów. Organizatorem konkursu jest Placówka Edukacji Informatyczno-Matematycznej InstaKod, przy współpracy z Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. InstaLogik to popularyzatorski konkurs matematyczno-informatyczny dla uczniów klas 4-8 szkół podstawowych. Realizowany jest w całości online. Każdy uczeń otrzymuje własne konto, na którym rozwiązuje zadania z dowolnego komputera (również w domu).

            Konkurs InstaLogik jest świetną okazją, aby rozwijać swoje umiejętności i pasje logicznego, algorytmicznego i kreatywnego myślenia. Jego celem było zachęcenie uczniów do zmierzenia się z zadaniami logicznymi oraz prostymi zadaniami programistycznymi, które wprowadziły uczniów w świat algorytmiki i programowania. Zgłębienie tajników, pogłębianie i rozwijanie zainteresowań matematycznych i programistycznych młodzieży, było ideą konkursu InstaLogik.

            Gratulujemy Mateuszowi tytułu  finalisty na szczeblu ogólnopolskim w kategorii klas 5 szkoły podstawowej i liczymy na wytrwałość przy kreatywnym rozwiązywaniu problemów,  poszukiwaniu nowych rozwiązań w rozwijaniu pasji algorytmicznych, programistycznych  oraz nauk ścisłych.

        • SUKCESY NASZYCH RECYTATOREK
          • SUKCESY NASZYCH RECYTATOREK

          • W Powiatowym Konkursie Recytatorskim, który odbył się w miniony czwartek w Starym Kurowie, wzięło udział 7 uczniów naszej szkoły. W kategorii klas 4-6 III miejsce zajęła Maja Piotrowska, a Maja Rys otrzymała wyróżnienie. Wśród uczniów kl. 7-8 Lena Piotrowska zdobyła II miejsce i otrzymała nominację do finału wojewódzkiego. Gratulujemy! 

            Zdjęcia dzięki uprzejmości GOK Stare Kurowo: https://www.facebook.com/profile.php?id=100064391334394

          • Konkurs plastyczny dla uczniów kl. 4-8 z nagrodami pieniężnymi

          • Zapraszamy uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych do udziału w konkursie „Karta płatnicza moich marzeń”.

            Celem konkursu jest stworzenie najciekawszego projektu karty płatniczej. Uczestnicy powinni wykazać się kreatywnością, wyobraźnią i umiejętnościami plastycznymi lub graficznymi.Najlepsze projekty zostaną nagrodzone atrakcyjnymi nagrodami, a wybrane projekty zostaną opublikowane na stronie projektu „Przygody przedsiębiorczego Dżeka”.

            Aby wziąć udział w konkursie należy:

            Do wygrania atrakcyjne nagrody finansowe!

            1. Miejsce – 800 zł
            2. Miejsce – 500 zł
            3. Miejsce – 400 zł
            4. Miejsce – 300 zł
            5. Miejsce – 200 zł

            Na zgłoszenia czekamy do 30 kwietnia 2023 r. do godz. 23:59.

            Regulamin i formularz zgłoszeniowy znajdziecie na stronie  https://przedsiebiorczydzek.pl/uczennice-i-uczniowie/

            Konkurs jest realizowany w ramach projektu „Przygody przedsiębiorczego Dżeka”, którego partnerami są Bank Pekao S.A. oraz Fundacja Banku Pekao S.A.

        • ADAM BUDNER ZDOBYŁ TYTUŁ FINALISTY KONKURSU WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO "PROGRAMOWAĆ KAŻDY MOŻE"
          • ADAM BUDNER ZDOBYŁ TYTUŁ FINALISTY KONKURSU WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO "PROGRAMOWAĆ KAŻDY MOŻE"

          • 22 marca 2023 roku na Wydziale Technicznym Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim odbył się VII finał konkursu informatycznego uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa lubuskiego. Adam Budner, uczeń Szkoły Podstawowej nr 3 im Henryka Sienkiewicza w Drezdenku uzyskał tytuł finalisty VII edycji konkursu „Programować każdy może”.

            Celem konkursu było rozwijanie i kształtowanie myślenia algorytmicznego, weryfikacja własnych umiejętności programistycznych w języku C++ lub Python-ie, rozwijanie kreatywności i umiejętności logicznego myślenia, zdobywania i poszerzania wiedzy z zakresu programowania. Ideą konkursu był zwiększenie świadomości znaczenia informatyki w życiu zawodowym i społecznym wśród młodzieży ze szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych województwa lubuskiego. Programowanie jest dzisiaj istotnym elementem, które uczy myślenia algorytmicznego i umożliwia rozwiązywać różnego rodzaju problemy, dzięki którym rozwijamy i podnosimy swoje kompetencje. Dzisiaj, wszystkie maszyny są zaprogramowane, dlatego programista to zawód bardzo dobrze płatny.

            Konkurs zorganizowany został przez Wydział Techniczny Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim. Patronat honorowy nad przedsięwzięciem objęła pani prof. dr hab. Elżbieta Skorupska-Raczyńska – rektor Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, pani Ewa Rawa – Lubuski Kurator Oświaty.

            Ponad 150 uczniów z całego województwa lubuskiego wzięło udział w I etapie VII edycji  konkursu, a do finału zaproszono najlepszą DZIESIĄTKĘ  uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Pierwszy etap konkursu przeprowadzony był na platformie elektronicznej Teams i polegał na rozwiązaniu testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi z zakresu algorytmiki i programowania. W konkursie brali również uczniowie: Cecylia Chełmińska i Mateusz Skrzypczak z 8c. Choć nie otrzymali oni tytułu finalisty, to wynik, który uzyskali w konkursie, był bardzo wysoki. Natomiast drugi etap VII edycji konkursu „Programować każdy może” polegał na rozwiązaniu zadań praktycznych z zakresu jednego z języków programowania C++ lub Python-ie.

            Gratulujemy Adamowi tytułu finalisty VII edycji konkursu województwa lubuskiego „Programować każdy może”, wytrwałości w rozwijaniu pasji programistycznych. Niech osiągnięty wynik będzie dla niego drogowskazem w wyborze szkoły ponadpodstawowej, a umiejętności programistyczne w języku Python pozwolą  mu na wytrwałość i konsekwentne dążenie do celu.

        • SZKOLNY KONKURS RECYTATORSKI
          • SZKOLNY KONKURS RECYTATORSKI

          • Dnia 5.04.23r. w bibliotece szkolnej odbył się konkurs recytatorski. Celem konkursu było rozbudzanie wrażliwości na piękno poezji, upowszechnianie kultury żywego słowa, promowanie talentów recytatorskich, rozwijanie zainteresowań czytelniczych. Konkurs przebiegał w serdecznej i miłej atmosferze. Występom dzieci towarzyszyły wielkie emocje. Wybór laureatów był niełatwy, ponieważ wszyscy uczestnicy prezentowali wysoki poziom.

             W konkursie wzięło udział 19 uczniów, w trzech kategoriach wiekowych: klas I-III, IV-VI oraz VII-VIII.

             Wyłonieni zostali następujący laureaci :

            Kategoria I-III

            • Urszula Czapla
            • Alicja Horodyska
            • Martyna Pietrzkiewicz

            Kategoria IV – VI

            • Maja Rys
            • Antonina Stanecka
            • Maja Piotrowska

            Kategoria VII – VIII

            • Lena Piotrowska

            Uczestnicy szkolnego konkursu recytatorskiego otrzymali pamiątkowe dyplomy, a zwycięzcy również nagrody książkowe. Serdecznie dziękujemy i gratulujemy!!!

            Wszyscy wyróżnieni recytatorzy wezmą udział w Powiatowym  Konkursie Recytatorskim w Starym Kurowie 20 kwietnia. Życzymy powodzenia!!!

             

             

          • Pomoc pogorzelcom

          • Kochani, nasza koleżanka - Kamila Steblecka, która zawsze była czuła na los innych ludzi, wielokrotnie inicjowała różne akcje charytatywne, dzisiaj sama potrzebuje wsparcia. W pożarze, który wybuchł 10.04.br. straciła dom i cały dobytek. Jej 5-cio osobowa rodzina pozostała bez niczego... Nie bądźmy więc  obojętni na ich los. Proszę o wsparcie finansowe dla tej kochającej się rodziny. Każdy może pomóc poprzez wpłaty dokonane na zrzutka. pl (https://liblink.pl/Yluww7Ualh lub udział w aukcjach charytatywnych na profilu na Facebooku - Licytacje-pomoc dla pogorzelców z Drezdenka. Wierzę, że dobro, które poczyniła Kamila wróci i poczuje ona moc Naszych serc.  

            Beata Machelska - dyrektor SP nr 3 im. H. Sienkiewicza w Drezdenku

        • IDZIE WIOSNA WIEKLANOC TUŻ, TUŻ
          • IDZIE WIOSNA WIEKLANOC TUŻ, TUŻ

          • Święta Wielkanocne to bardzo radosny czas, na który z niecierpliwością czekamy. Następują naturalne przemiany w przyrodzie – wiosna rozpoczyna nowy cykl życia. Z tej okazji w bibliotece szkolnej odbyły się spotkania z uczniami  kl. 0–3 na którym zapoznały się z obchodami świąt wielkanocnych, symbolikom oraz zwyczajami świątecznymi w Polsce. Wysłuchały opowiadania ,,Wielkanocny zajączek” i ,,Idzie wiosna Wielkanoc tuż, tuż” w teatrzyku kamishibai. Z zapałem uczestniczyli w przygotowanych zabawach i konkursach. Rozwiązywały świąteczne zagadki i krzyżówki. Obejrzały wystawę pt. „Wielkanoc”. Uczniowie  własnoręcznie wykonali ozdoby wielkanocne. 

            Dzieci miały również okazję  wybrać sobie książkę z księgozbioru bibliotecznego. Na koniec wszyscy otrzymali słodkie upominki.

            A. Piątek